Stor test av terrengsykler

Det sykkelmarkedet som kommer til å dominere i år er sykler med mye større og kraftigere hjul enn det som vi er vant til. Dessuten kommer disse nye syklene til å bli dyrere enn gjennomsnittet.

Behøver vi virkelig disse syklene eller er det bare en trend som kommer til å forsvinne etter en stund? Svaret skal vi prøve å finne med denne testen som vi har laget.

Fordelene

Selve størrelsen på hjulene til de klassiske terrengsyklene er blitt standardisert til 26 tommer.

Den nye typen terrengsykler har hjul med en størrelse helt opp i 29 tommer så dette er en god del større. Den største fordelen med de større hjulene er at de utjevner røft og ujevnt underlag bestående av blant annet røtter og diverse steiner. I tillegg så kommer man seg faktisk lettere opp en bakketopp med disse nye hjulene på 29 tommer enn man ville med den andre modellen.

Ulempene

En av de aller største ulempene er at med de nye typene terrengsykler så må man betale en mye stivere pris for finesser og de spesialdesignede hjulene som dessuten er større. Faktisk vil en av ulempene også være at den dyre utgaven er en god del tyngre på grunn av stabiliteten og annet.

De aller fleste av dem som har prøvd terrengsyklene med 29 tommer hjul går også sjelden tilbake til den gamle 26-tommeren.

De beste terrengsyklene i testen

GT Zaskar 9r elite kommer ut som en av favorittene i denne testen med hele 14 poeng.

Testpersonene gav tommel opp til denne sykkelen og vurderte den som kjapp, smidig og velfungerende på alle underlag, sommer som vinter.

Trek GFC X-caliber fikk totalt 12 poeng. Den ble vurdert som en grei sykkel som stortsett kjører godt overalt, enten i skogen eller på asfalt. Denne sykkelen var også den nest letteste av alle syklene i testen.

HARD ROCK stone machine fikk 11 poeng. Denne sykkelen er spesialisert for å kunne sykle godt på grusvei og der skiller den seg litt utfra de andre syklene som vanligvis er skapt for å brukes i skog og på fjellet på ulike stier med et røft underlag. Særlig er den god på klatring og den kommer seg raskt frem i terrenget den befinner seg på til enhver tid.

Merida Big Nine TFS 500 fikk også 11 poeng på testen. Plusset her er for testens billigste sykkel.

Den fungerer supert å kjøre til jobben med men den nøler i nedoverbakke og den føles litt dvask og tung når man skal kjøre den i oppoverbakke. Et pluss til er at muligheten finnes for å montere ulike finesser som gjør sykkelen istand til å ta med seg bagasje.

Scott Scale Team 29 fikk også 11 poeng i denne testen. Pluss for en sykkel som er god å kjøre og behagelig å sitte på. Dessverre havnet denne i kategorien middels på karakterskalaen. Grunnen til dette er at sykkelen bare er helt ok men den har rett og slett ikke det lille ekstra som skal til for å nå helt opp på det øverste nivået blant deltakerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *